• Concerne : Zone basses émissions à Bruxelles

    Au début du mois de juin dernier, le Gouvernement bruxellois a annoncé un accord visant à mettre en œuvre, début 2018, une zone de basses émissions (LEZ) sur le territoire de la Région de Bruxelles-capitale. Bruxelles suit ce faisant l’exemple d’autres grandes villes européennes comme Londres, Milan, Paris ou Berlin. BXL Air Propre accueille cette […]

    Continue reading
  • Communiqué de presse – Persbericht 21-09-2016

    Voor de Nederlandstalige versie, zie beneden.   Qualité de l’air à Bruxelles : Action en justice contre le Gouvernement bruxellois Bruxelles, 21 septembre 2016 : Aujourd’hui, des citoyens bruxellois, soutenus par le groupe d’avocats environnementaux ClientEarth, ont déposé une action en justice contre le Gouvernement bruxellois. Leur but ? Obliger les autorités à présenter un […]

    Continue reading
  • Bon pour la santé, le vélo à Bruxelles ?

    Plusieurs d’entre nous sommes devenus sédentaires, devant un ordinateur, toute la journée, au bureau. Aller au travail à vélo nous maintient en forme. Ou du moins c’est ce que nous aimerions croire. Mais est-ce vraiment le cas à Bruxelles ? Une étude belge révèle que l’exposition à la pollution de l’air est beaucoup plus élevée que […]

    Continue reading
  • La congestion et la pollution de l’air coûtent trop cher !

    Qui passe par Bruxelles aura eu la pénible expérience d’être pris dans d’interminables bouchons. En effet, en 2013, la Brussels Enterprises and Commerce Industry (BECI) estime le temps perdu dans les embouteillages à 32 millions d’heures annuellement dans la région de Bruxelles. Un triste record face à d’autres villes en Europe. Ainsi, le temps perdu […]

    Continue reading
  • Brussels traffic jams, the biggest cause of air pollution, carry a yearly cost of 511 million Euros

    Every year, cars are stuck for 32 million hours in jams in the Brussels region. In 2013, BECI calculated the yearly cost of traffic jams in the capital. They carry a total cost of 511 million Euro, of which 70 million would be due to air pollution. Unfortunately the costs are likely to be much […]

    Continue reading
  • Where is air pollution peaking in Brussels?

    The busy roads turn orange and red, highlighting the relation between air pollution and road traffic. This map shows only the annual average. It does not gives us the detail about the significant differences between streets and moments with dense or low traffic. The World Health Organisation recommends limit values of 10µg/m3 for fine dust […]

    Continue reading
  • Does biking keep you fit in Brussels?

    Many of us are sitting the entire day in the office. Biking to work keeps us fit. Or that is at least what we would like to believe. But is this really true? Two Belgian studies reveal that exposure to air pollution is far higher than assumed before and that bikers inhaled significantly higher (400 […]

    Continue reading
  • The EU air quality limits are not strict enough

    The guidelines of the World Health Organisation (WHO) are 2.5 times stricter than the limit values in the EU legislation. Over 90% of citizens in Europe are exposed to annual levels of outdoor fine particulate matter that are above WHO air quality guidelines. This accounted for 482,000 premature deaths in 2012 from heart and respiratory […]

    Continue reading
  • Pollution cuts life expectancy of ordinary citizens

    Ordinary citizens of 30 years old would gain on average 7 months of life expectancy in Brussels if annual fine dust levels would decrease to the level prescribed by the WHO Air Quality Guidelines. Furthermore, a number of chronic diseases can be attributed to dense road traffic. Living near roads with busy traffic could be responsible for […]

    Continue reading